農食環境学群・食と健康学類
教員 長村知幸 オサムラ トモユキ
メールアドレス:t-osamura@rakuno.ac.jp
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更新日 :2017/09/18

研究者基本情報

氏名

長村知幸
オサムラ トモユキ

所属(マスタ)

農食環境学群・食と健康学類, 教員

所属・職名

農食環境学群 食と健康学類
講師

学歴

2011年04月 - 2014年03月, 小樽商科大学大学院商学研究科博士後期課程修了
2009年04月 - 2011年03月, 横浜市立大学大学院国際マネジメント研究科博士前期課程修了

学位

博士(商学), 小樽商科大学
修士(経営学), 横浜市立大学

所属学協会

組織学会
日本商業学会
日本ベンチャー学会
地域活性学会
北方マーケティング研究会

研究活動情報

研究分野

経営学, 経営学

研究キーワード

経営戦略,
アントレプレナーシップ,
マーケティング,
イノベーション,

論文

ワイン産業における企業家活動のダイナミクス, 長村 知幸, VENTURE REVIEW, 30, 51 - 55,   2017年09月, 査読有り
雪印メグミルクのマーケティング戦略 : 研究開発型乳業メーカーの事例研究, 長村 知幸, 地域活性研究, 地域活性研究, 8, 276 - 282,   2017年03月
ワイン・クラスター研究の国際比較分析, 長村 知幸, 商学討究, 67, (1) ,   2016年07月, 査読有り
北海道のワイン・クラスター形成プロセスに関する事例研究, 長村 知幸, 小樽商科大学大学院商学研究科博士論文, 1 - 142,   2014年03月, 査読有り
ふらのワインの戦略展開, 長村 知幸, 地域活性研究, 地域活性研究, 5, 221 - 230,   2014年03月, 査読有り
後発企業のネットワーキング戦略:北海道におけるワイン・クラスターの競争逆転, 長村 知幸, 碩学舎ビジネスジャーナル, 17, 1 - 15,   2013年04月, 査読有り
クラスター形成過程における埋め込みの機能と展開 : 北海道におけるワイン産業の事例研究, 長村 知幸, 地域活性研究, 地域活性研究, 4, 171 - 180,   2013年03月, 査読有り
クラスター理論の変遷と応用可能性:ワイン・クラスターの形成過程に関する予備的考察, 長村 知幸, 商学討究, 63, (2・3) 293 - 328,   2012年12月26日, 査読有り

講演・口頭発表等

地方創生事業の創造プロセス –内閣府「地方創生人材支援制度」第1期生の経験から−, 長村 知幸, 地域活性学会第9回全国大会(島根県立大学),   2017年09月02日
地域革新と企業家活動のダイナミズム, 長村 知幸, 日本商業学会北海道部会(小樽商科大学札幌サテライト),   2017年06月17日
ワイン産業の事業システム, 長村 知幸, 日本ベンチャー学会第18回全国大会(小樽商科大学),   2015年11月01日
企業家の資源動員と正当化活動:制度論からみたワイン産業の事例分析, 長村 知幸, 日本ベンチャー学会第17回全国大会(東京大学),   2014年11月29日
The Building up of the Wine Clusters in Japanese Wine Industry, 長村 知幸, The 8th International Triangle Symposium & The 3rd Asia Entrepreneurship Conference(Changnam National University),   2014年11月21日
ワイン・クラスター研究の変遷と国内への応用可能性, 長村 知幸, 地域活性学会第6回研究大会(東京農業大学),   2014年07月05日
ワイン・クラスター形成プロセスの企業家ネットワークに関する考察, 長村 知幸, 第3回アントレプレナーシップ・コンファランス(大阪企業家ミュージアム),   2013年11月02日
地域中核企業の組織能力と競争優位:北海道ワイン株式会社の事例, 長村 知幸, 2014年度組織学会ドクトラル・コンソーシアム(県立広島大学),   2013年11月08日
地域中核企業の戦略展開-北海道ワイン株式会社の史的研究-, 長村 知幸, 2013年度組織学会研究発表大会(専修大学),   2013年06月15日
ワイン・クラスターの形成過程に関する予備的考察-クラスター理論に対する批判的検討-, 長村 知幸, 経営行動科学学会第15回年次大会(神戸大学),   2012年11月17日

MISC

ワイン産業における企業家コミュニティ : 北海道と山梨県の比較事例研究, 長村 知幸, Discussion paper series, (168) 1 - 19,   2015年01月, http://ci.nii.ac.jp/naid/40020466966
地域中核企業の戦略展開:北海道ワイン株式会社の史的研究, 長村 知幸, 組織学会大会論文集, 2, (1) 1 - 8,   2013年, http://ci.nii.ac.jp/naid/130004675497, The purpose of this study is to examine empirically the strategies for regional core companies in the building-up process of the wine cluster in Hokkaido. In this study, HOKKAIDO WEIN was selected as the case of a regional core company. This article suggests that the networking strategies by these companies have important influences on their heterogeneity and competitive advantages. They are technological innovators in the wine industry in Hokkaido. In the initial stage, HOKKAIDO WEIN had accumulated its organizational capabilities and developed strong relationships with its contracting farmers. Mutual trust between HOKKAIDO WEIN and farms was promoted through the policy to local produce product. Thus, regional core company improved the quality of the relational capabilities with their local farms. Our research identified that the symbolic action by the entrepreneur of the regional core companies had positive effect to upgrade their organizational capabilities. Therefore, this paper suggests that management philosophy and networking strategies of the regional core companies will play an important role in the building-up process of the wine cluster. In conclusion, it was observed that the strategies for regional core companies had realized the network management and sustained competitive advantage in their initial stage. Specifically, regional core companies exploited regional resources in the building-up process of the wine cluster.
ワイン・クラスター研究の変遷と国内への応用可能性 (地域農業の6次産業化と地域経済の活性化), 長村 知幸, 地域活性学会研究大会論文集, 6,   2014年07月05日, http://ci.nii.ac.jp/naid/40020193532
ワイン・クラスターの形成過程に関する予備的考察 : クラスター理論の批判的検討(セッション15院生発表), 長村 知幸, 経営行動科学学会年次大会 : 発表論文集, (15) 298 - 303,   2012年11月17日, http://ci.nii.ac.jp/naid/110009640606
北海道におけるワイン・クラスターの競争優位分析 : 北海道ワイン株式会社の成長戦略 (地域再生への道 : 3.11大震災後の地域づくり), 長村 知幸, 地域活性学会研究大会論文集, 3,   2011年07月16日, http://ci.nii.ac.jp/naid/40019218803

受賞

  2014年03月, 平成25年度学生表彰(小樽商科大学)
  2013年02月, 第1回碩学舎賞(奨励賞)

競争的資金

小樽商科大学, 北海道のワイン・クラスター形成に関する調査研究, 長村 知幸

教育活動情報

担当経験のある科目

食品企画開発実習, 酪農学園大学
食品流通実験・実習, 酪農学園大学
消費者行動論, 酪農学園大学
食品マーケティング戦略論, 酪農学園大学
マーケティング論, 酪農学園大学


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